Gods Naam

Het volgende deel van het onze Vader gaat over zijn Naam. Laat uw Naam geheiligd zijn. Wat houdt dat in?

Je kunt er op twee manieren mee omgaan. Je kunt de Naam van God niet gebruiken, niet noemen. Want heilig is Zijn Naam. Dit is wat het Joodse volk doet. Hierdoor weten we allen van de Naam die God zelf heeft genoemd alleen de medeklinkers: JHWH. Het geeft een soort van eerbied weer voor de heiligheid van die Naam. Alleen, als God Zijn Naam geeft aan Mozes zegt hij het volgende erbij:

En hij heeft gezegd: ‘Zo wil ik voor altijd heten, met die naam wil ik worden aangeroepen door alle komende generaties.'”

Exodus 3 vers 15

Het lijkt dus niet Gods bedoeling te zijn dat wij Zijn Naam helemaal niet meer gebruiken. Maar wat dan?

Een andere manier om Zijn Naam te heiligen is door er bij stil te staan. De Naam maken tot het thema van je gedachten, te mediteren over Zijn Naam en wat deze zegt over God.

Dit is ook voor mij in mijn gebedstijd het moment om na te denken over de Naam van God. Welke Naam dan?

Voor mij is dat verschillend. Voor ik ga bidden lees ik een stuk in de Bijbel. De kans is groot dat in mijn stuk voor die dag God genoemd wordt. Ik kan dan stil blijven staan bij die Naam. Wat betekent die Naam? Wat zegt die Naam over God?

Er zijn ook teksten die verschillende namen geven voor God. Denk bijvoorbeeld aan

Een kind is ons geboren,
een zoon is ons gegeven;
de heerschappij rust op zijn schouders.
Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman,
Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst.

Jesaja 9 vers 5

Er zijn verschillende namen mogelijk. Je kunt er een lijst van maken. Ik noem hier alvast een aantal als een startpunt:

God, Vader: Vader, Eeuwige Vader, Schepper, God Almachtig, God Voorziet, onze Vader in de hemelen, de Landsman

Jezus, de Zoon: Jezus, Christus, Messias, Heiland, de Goede Herder, de Zoon des mensen, Vredevorst, Immanuel, de Ware Wijnstok.

De Heilige Geest: Geest van God, Wonderbare Raadsman, Trooster, Voorspraak, Pleiter, Geest des Heeren, Ruach.

Waar het niet om gaat is om zo veel mogelijk Namen te verzamelen of uit ons hoofd te leren. Waar het om gaat is nadenken Wie God is voor ons. En misschien onze eigen Naam te bedenken voor Hem. Als een uiting van onze liefde voor Hem. Als een koosnaam van ons voor Hem.

Een gedachte over “Gods Naam

  1. Ja die verschillende namen van God brengen mij altijd weer tot verwondering en dankbaarheid als ik over Hem nadenk. Dank je dat je dit weer onder mijn aandacht bracht. Soms ben ik dat even kwijt 😉

Plaats een reactie